In Defence of Ignorance By A.G. Gardiner Summary of the Essay In English
In Defence of Ignorance By A.G. Gardiner Summary – Once a young man sought the author’s advice as to what books he should read in order to become learned like him. The author thought about himself and found that he could not claim to be learned himself and therefore he could not advice him on this subject of learning. The author says nobody is perfect in knowledge. Even the most learned among us is pathetically ignorant of very many things. The author gives his own example. He says that he knows very little about his own body. He does not know where the epiglottis is in his own body. Similarly most people do not know where in the human body is the diaphragm. When it comes to the ultimate mystery of the body whole medical faculty would be found to be similarly ignorant.
The author says that our ignorance sometimes puts us in tight corners. Speaking about himself the author says that once he very ignorantly started pulling out a root which in fact was a full grown tree about a dozen yards away. When a woman pointed out his mistake he felt ashamed of himself. The author further says that once he was made to realize his ignorance about the variety of poplar trees when he entered into discussion with a person who had spent his life on tree culture.
Our ignorance is so colossal that compared to this our knowledge is very scanty. The author compares our ignorance to a big mountain as against our knowledge which is like a mole hill. So there is no sense in being proud of our little knowledge.
Knowledge is a collective sum which belongs to the whole mankind. We with our little learning are just contributors to this great fund of knowledge discovered so far. The process is endless. The sum total of knowledge will go on increasing on the basis of our pursuit of learning. The whole knowledge belongs to God who has given us to rediscover it with our own effort. The author, speaking metaphorically says that God has given us the whole continent of knowledge to cultivate it with our self-effort. And we are doing it by diffing at our tiny plot. But we cannot finish it because art is long and time is fleeting. hence we should be satisfied with whatever we get.
At the end, the author makes an important observation that wisdom and knowledge are two different things. Wisdom represents the inner light of consciousness which illumines our knowledge. On the other hand, knowledge is a mere collection of facts which may be proved wrong with the passage of time when wee acquire better understanding things. For example, Sir Thomas Browne was ignorant of the fact that the earth moves round the sun. But still he is considered to be a wise man. Hence wisdom does not depend on knowledge of facts.
The author concludes by advising the young man who had sought his advice, that pleasure of life does not depend on knowledge. Rather it depends on healthy feeling and faith. A little old woman who keeps faith knows more about happy living than Plato or Aristotle, concludes A.G. Gardiner.
In Defence of Ignorance By A.G. Gardiner Summary of the Essay In Hindi
हिन्दी साराँश- एक बार एक नवयुवक ने लेखक से अपने विद्वान होने के लिए सलाह नहीं है तो इस बारे में वह किसी को क्या सलाह दे सकता है। लेखक का मानना है कि ज्ञान माँगी। लेखक सोच में पड़ गया कि जब वह स्वयं अपने विद्वान होने के विषय में आश्वस्त के विषय में कोई भी व्यक्ति पूर्ण नहीं है। सबसे बड़ा विद्वान व्यक्ति भी अनेक विषयों में पूर्णतया अज्ञानी सिद्ध होता है। लेखक अपना ही उदाहरण देता है। वह अपने शरीर के बारे में ही बहुत कुछ नहीं जानता। उसे नहीं पता कि शरीर में कौन सा अंग कहाँ है। जब शरीर के आन्तरिक रहस्य के बारे में बात आती है तो चिकित्सा विज्ञान के सम्पूर्ण शिक्षकवृन्द अज्ञान में भटकते नजर आते हैं।
लेखक का कहना है कि कभी-कभी हम अपने अज्ञान के कारण बुरे फंस जाते हैं। एक बार लेखक अपने बगीचे में निराई करने के उद्देश्य से एक छोटी सी दिखने वाली जड़ को उखाड़ने लगा। वह पसीने-पसीने हो गया लेकिन वह जड़ थी कि उखड़ने का नाम नहीं ले रही थी। वह थककर हार गया। तब एक स्त्री ने उसे इस बात का ज्ञान कराया कि वह वास्तव में एक बहुत बड़े पेड़ को उखाड़ने का मूर्खतापूर्ण उपक्रम कर रहा था। इसी प्रकार वह पापलर नामक वृक्ष के विषय में एक ऐसे व्यक्ति से बहस में उलझ गया जिसने अपना जीवन ही वृक्षों के विषय में ज्ञान अर्जित करने में खपा दिय था। निश्चय ही उसे यहाँ भी मुँह की खानी पड़ी।
हमारा अज्ञान इतना विशाल है और ज्ञान इतना छोटा कि ज्ञानविषयक गर्व निरर्थक सिद्ध होता है। अज्ञान एक पहाड़ के समान है और ज्ञान चींटी द्वारा खोदी गयी चुटकी भर मिट्टी।
हमारी ज्ञान राशि सम्पूर्ण मानव जाति की धरोहर है। यह हमारे सम्मिलित प्रयास का प्रतिफल है। हम सब ने अपने अपने लघु प्रयास से इस ज्ञान राशि को पुष्ट किया है और आगे भी करते जा रहे हैं। सम्पूर्ण ज्ञान ईश्वर का है और हम उसके उत्तराधिकारी। ईश्वर ने वह राशि हमें पुन: अविष्कृत कर के अपना बनाने के लिए दी है। ईश्वर ने मानों ज्ञान का सम्पूर्ण महाद्वीप कभी नहीं खोद सकते। अतः हमें पुनः आविष्कृत करके अपना बनाने के लिए दी है।
ईश्वर ने मानों ज्ञान का सम्पूर्ण महाद्वीप ही हमें कर्षण करने के लिए दे दिया है। हम सब अपने लिए छोटी-छोटी क्यारियाँ खोद रहे हैं। हम सम्पूर्ण महाद्वीप कभी नहीं खोद सकते हैं। अतः हमें अपने ईमानदारी से किये गये प्रयास से ही सन्तुष्ट रहना चाहिए।
अन्त में लेखक अपना एक महत्वपूर्ण निरीक्षण प्रस्थापित करता है। वह कहता है कि ज्ञान और आत्मानुभव अलग-अलग चीजें हैं। आत्मानुभव आन्तरिक संचेतना का शोभन प्रकाश है जिसके आलोक में वस्तुओं का ज्ञान (Knowledge) भासित होता है। कालक्रम में अच्छी जानकारी मिल जाने पर ज्ञान बदल जाता है, परन्तु आत्मानुभव शाश्वत है। उदाहरण के लिए सर टॉमस ब्राउन को यह ज्ञान नहीं था कि पृथ्वी सूर्य के चारों ओर घूमती है। परन्तु इस ज्ञान के अभाव में भी वे आत्मानुभव (Wisdom) में हम सब से आगे थे।
उपसंहार में लेखक उस नवयुवक को जिसने पहले प्रश्न पूछा था बताता है कि जीवन का आनन्द ज्ञानपर निर्भर नहीं है। उसके विपरीत यह (आनन्द) स्वस्थ भावनाओं और विश्वास पर टिकता है। एक बूढ़ी औरत जो अपने हृदय में श्रद्धा और विश्वास को धारण करती है, अफलातून और अरस्तू की अपेक्षा आनन्दपूर्ण जीवन की कला को अधिक अच्छी तरह से जानती है।
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